Bij een waardebepaling kijk je niet alleen naar de prestaties in het verleden, maar juist ook naar de prognoses voor de toekomst. De koper moet immers weten wat de toekomstverwachtingen zijn om te kunnen bepalen of hij het bedrijf wil kopen of niet.
De waarde van een bedrijf wordt dan ook bepaald door antwoord te geven op de vraag hoeveel het bedrijf in de toekomst aan geld gaat generen. Een SWOT-analyse kan hierbij een handig hulpmiddel zijn. Hierbij kijk je naar de jaarcijfers uit het verleden én naar de prognoses en begrotingen.
Intrinsieke waarde bepalen
Er zijn verschillende methodes om de bedrijfswaardering te berekenen. De meest bekende en meest eenvoudige is het bepalen van de intrinsieke waarde. De intrinsieke waarde is de waarde van de bezittingen min de schulden. Het nadeel hiervan is dat dit natuurlijk een momentopname is, en dus geen inzicht geeft in de toekomstverwachtingen.
Rentabiliteitswaarde
Om de toekomstverwachtingen inzichtelijk te maken, kun je de rentabiliteitswaarde toepassen. Hierbij koppel je een gewenst rendement aan de genormaliseerde winst(verwachting). Deze waardebepaling houdt dus wél rekening met de toekomst.
DCF-methode
De meeste toegepaste methode voor de waardebepaling van een bedrijf is de DCF-methode: de Discounted Cash Flow-methode. Deze bedrijfswaarderingsmethode geeft namelijk een goed beeld van de toekomst.
Je bepaalt bij deze methode de bedrijfswaarde door te kijken naar wat je in de toekomst kunt verdienen met het bedrijf. Alle toekomstige geldstromen breng je hierbij in kaart. En de inkomende kasstromen verreken je met de uitgaande geldstromen. Het is een vrij complexe berekening waar de nodige kennis voor nodig is. Laat je hierbij dus goed adviseren. Uiteraard kunnen wij je hierbij helpen.
Direct contact
Wil je meer weten over wat onze specialisten voor jou kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op.